вивчає та оцінює особливості діяльності і розвитку учнів (вихованців) мікро колективу (класу чи референтної групи), шкільного колективу вцілому, неформальних молодіжних об’єднань; досліджує спрямованість впливу мікро середовища, особливостей сім’ї та сімейного виховання, позитивного виховного потенціалу в мікрорайоні та джерел негативного впливу на дітей і підлітків;
прогнозує на основі спостережень та досліджень, посилення негативних чи позитивних сторін соціальної ситуації, що впливає на розвиток особистості учня чи групи, прогнозує результати навчально-виховного процесу з урахуванням найважливіших факторів становлення особистості;
дає рекомендації (поради) учням, батькам, вчителям та іншим особам з питань соціальної педагогіки; надає необхідну консультативну соціально-педагогічну допомогу дитячим, молодіжним об’єднанням, дітям, підліткам, які потребують піклування чи знаходяться у складних життєвих обставинах тощо;
забезпечує дотримання норм охорони та захисту прав дітей і підлітків, представляє їхні інтереси у різноманітних інстанціях (службі у справах неповнолітніх, міліції, суді тощо);
переконує учнів у доцільності дотримання соціально-значимих норм, правил поведінки, ведення здорового способу життя; сприяє попередженню негативних явищ в учнівському середовищі;
надає послуги, спрямовані на задоволення соціальних потреб учнівської молоді; здійснює соціально-педагогічний супровід навчально-виховного процесу, соціально-педагогічний патронаж соціально незахищених категорій дітей; сприяє соціальному і професійному визначенню особистості, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію молоді;
координує діяльність й взаємодію усіх суб’єктів соціального виховання, сприяє соціально-корисної діяльності дітей і підлітків; формує демократичну систему взаємостосунків в підлітковому середовищі, а також серед дітей і дорослих.
Нормативно-правова документація для соціального педагога